Google začal na sociálních sítích testovat novou metodu proti dezinformacím

vydáno:

aktualizace:
13.09.2022 12:07

Praha - Internetová firma Google začala v Česku testovat novou metodu boje proti dezinformacím. Tzv. prebunking spočívá v krátkém vystavení milionů uživatelů sociálních sítí manipulativním sdělením a metodám, které využívají dezinformátoři. Metoda má fungovat podobně jako očkování, buduje odolnost uživatelů a částečně pomáhá proti tomu, aby lidé v budoucnu manipulativním zprávám uvěřili a dále je šířili. Google to dnes uvedl v tiskové zprávě.

foto

Logo společnosti Google - ilustrační foto. ČTK/AP Jeff Chiu

Reklamní kampaň vytvořili odborníci z Jigsaw, což je oddělení Google zkoumající hrozby pro otevřenou společnost, ve spolupráci s factcheckingovým projektem Demagog, vzdělávacím projektem Jeden svět na školách a v konzultaci se zástupci akademických kruhů a ověřovatelů faktů.

Kampaň má v Česku podobu šedesátisekundových videoreklam, které budou nasazeny na sociálních sítích. Zaměřují se na veřejnost starší 18 let a "očkovat" se snaží proti manipulativním technikám, které autoři využívají pro šíření škodlivých dezinformací namířených proti uprchlíkům z Ukrajiny. Reklamy vedou na webovou stránku nabízející další informace o manipulačních technikách. Kampaň běží v lokálních verzích také na Slovensku a v Polsku.

Metodu prebunkingu, která byla poprvé použita v 60. letech 20. století, rozvinuli a testovali výzkumníci z týmu Jigsaw společně s akademiky. Jejím cílem je budovat odolnost lidí vůči dezinformacím pomocí ukázek často používaných narativů a příkladů manipulačních technik a témat. Mezi ně patří například metoda obětního beránka, kdy je vina za negativní skutečnosti svalována na určitou znevýhodněnu skupinu, nebo metoda vyvolávání strachu.

Podle prvotních výzkumů vedených akademiky z institucí jako je Harvardova univerzita, MIT nebo Univerzita v Cambridge je tato metoda o něco účinnější než běžně využívaný factchecking spočívající v ověřování a vyvracení jednotlivých nepravdivých tvrzení.

Autor:
www.ctk.cz

Reklama
V novinách publikujeme 20 % zpráv ČTK.

Zjistit víc

Štítky:
Další články z rubriky
Komentáře ke článku Pravidla a návod

Komentáře využívají systém Disqus

Reklama
Úmrtí Hybnera
Úmrtí Hybnera

Ve věku 74 let zemřel mim, herec a pedagog Boris Hybner

Nový web
Nový web

Připravili jsme pro vás nový web. Vyzkoušejte ho a napište nám, jak se vám líbí.

Velikost textu: a a A